خبر حرفه‌ای
خبر حرفه‌ای
سه شنبه، ۱۱ شهریور ۱۴۰۴
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
  • خانه
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بانک بیمه بورس
  • تولید و تجارت
  • راه و مسکن
  • گردشگری و میراث فرهنگی
  • ورزش
  • سیاست و جهان
  • اجتماعی
  • فرهنگ، هنر، ایثار
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
  • همه اخبار
  • خانه
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بانک بیمه بورس
  • تولید و تجارت
  • راه و مسکن
  • گردشگری و میراث فرهنگی
  • ورزش
  • سیاست و جهان
  • اجتماعی
  • فرهنگ، هنر، ایثار
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
  • همه اخبار
تیتر دوراه و مسکن
دبیرکل انجمن کشتیرانی:

«مکانیسم ماشه» خللی در روند صادرات و واردات کشورمان به وجود نخواهد آورد

خبر حرفه ای/دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران گفت: با توانمندی بالای مدیریتی و اجرایی ناوگان کشتیرانی کشورمان، اجرایی شدن مکانیسم ماشه خللی در روند صادرات و واردات کشورمان به وجود نخواهد...

کد خبر :14403 شهریور 11, 1404 4 دقیقه بخوانید

خبر حرفه ای/دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران گفت: با توانمندی بالای مدیریتی و اجرایی ناوگان کشتیرانی کشورمان، اجرایی شدن مکانیسم ماشه خللی در روند صادرات و واردات کشورمان به وجود نخواهد آمد.

 

به گزارش خبر حرفه ای از ایرنا، مسعود پل‌مه روز سه‌شنبه در نشست خبری پنجمین همایش توسعه دریا محور، حکمرانی و سرمایه‌گذاری افزود: با توجه به تحریم‌هایی که در سال‌های گذشته کشورمان درگیر آن بوده، فعال شدن مکانیزم ماشه بیش از ۳۰ درصد نمی‌تواند تاثیرات تشدید کننده داشته باشد.

 

وی گفت: تحریم‌ها موجب شده تا دسترسی مستقیم به سیستم‌های بانکی و صنعت بین‌المللی نداشته باشیم و فعال شدن مکانیسم ماشه تغییری بدتر از این در شرایط فعلی به وجود نخواهد آورد، ضمن اینکه ما تجارب خوبی از دوره قبلی تحریم‌ها داریم.

 

دبیرکل انجمن کشتییرانی ایران خاطرنشان کرد: ناوگان کشتیرانی ما از توانمندی مدیریتی و اجرایی لازم برخوردار بوده و این مساله خللی در روند صادرات و واردات کشورمان به وجود نخواهد آورد، اما باید بتوانیم شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که افزایش هزینه به دنبال نداشته باشد.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر ناوگان تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران نه از سرویس بیمه‌های خارجی، نه خریدهای خارجی و نه تبادل ارزی خارجی بهره‌مند است و فقط در برخی بنادر امکان پهلوگیری ناوگان ما وجود دارد.

 

دبیرکل انجمن کشتی ایرانی ایران بیان داشت: تشکل ملی کشتیرانی ایران قدمت ۷۲ ساله و بیش از ۴۰۰ شرکت فعال دارد و حوزه لجستیک بندری و دریایی کشور را مدیریت، اجرا و سرمایه‌گذاری می‌کند و حامی اصلی تجارت خارجی کشور است.

 

وی گفت: یکی از با اهمیت‌ترین مباحث اقتصادی کشور، توسعه و اقتصاد دریا محور است و باید گفت موتور پیشران اقتصاد کشور دریا است؛ موهبتی که خداوند در اختیار این سرزمین قرار داده اما تا امروز نتوانستیم آنطور که باید از آن استفاده شایسته انجام دهیم.

 

پل‌مه با اشاره به پنجمین همایش توسعه دریا محور حکمرانی سرمایه‌گذاری اظهار داشت: در سال جاری این همایش با ارتباط بهینه بخش خصوصی و دولتی برگزار خواهد شد.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردهای دوره چهارم برگزاری این همایش، ایجاد دبیرخانه دائم کریدور شمال- جنوب است؛ بیش از ۲۲ سال از توافق ایران، روسیه و هندوستان در زمینه ایجاد این کریدور می‌گذرد اما تاکنون آنگونه که شایسته این سه کشور بوده، شکل اجرایی و عملی به خود نگرفته است.

 

دبیرکل انجمن کشتیرانی ایران یادآور شد: در سال گذشته میلادی روسیه با کل جهان ۹۰۰ میلیون تن تبادل تجاری داشت که فقط ۶ میلیون تن از طریق همین کریدور انجام شد؛ به عبارتی با وجود مزیت‌های زیاد کریدور شمال- جنوب اما آنطور که باید از آن استفاده نکرده‌ایم.

 

وی اظهار داشت: در سال ۸۶ و در اجلاس EU در قزاقستان، پیشنهادی از طرف اتاق بازرگانی آمریکا برای ایجاد کریدور اوراسیا ارائه شد که بسیار برای ما غم انگیز بود، زیرا آمریکا در منطقه‌ای که ما در آن حاضر هستیم چنین پیشنهادی ارائه می‌کرد. اکنون به طور مشابه شاهد کریدور زنگزور هستیم.

 

وی گفت: با احداث کریدور زنگزور ارتباط کامیون‌های ایرانی به مقصد آسیای میانه و اروپا به ویژه از ترکیه به حوزه قفقاز و سی‌آی‌اس قطع می‌شود و ما قدرت چانه زنی‌مان با ترکیه را از دست می‌دهیم. لذا ناچاراً باید کالاهای صادراتیمان را به ترکیه بسپاریم یا کامیون‌های ما تامین کالا برای کامیون‌های ترکیه را فراهم ‌کنند.

 

دبیرکل انجمن کشتیرانی ایران خاطرنشان کرد: با روی کار آمدن دولت چهاردهم شاهد تغییرات خوبی هستیم و امیدواریم خط ریلی رشت- آستارا هرچه سریعتر تکمیل شود.

 

وی با بیان اینکه با ابتکار عمل می‌توان مخاطرات فعلی زنگزور را کاهش داد، گفت: در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که روزانه صدها میلیون تن کالا در اطراف ما در تردد است، امروز در حالی ۱۲ کریدور در اطراف ایران فعال است که در ابتدای سال ۸۰ هیچ کریدوری جز اینکه کالا از مسیر ایران عبور کند، وجود نداشت.

 

پل‌مه تاکید کرد: باید بتوانیم توانمندی‌مان را به قدر بالا ببریم که کشورهای اطراف ما را شریک استراتژیک خود بدانند و این جز با اعتماد دولت به بخش خصوصی و نقش تسهیلگری و رگولاتوری دولت میسر نیست.

 

پل‌مه در ادامه با بیان اینکه کریدور شمال- جنوب صرفاً دریای خزر نیست، افزود: کریدور شرقی و کریدور غربی را نیز در این کریدور شاهدیم که جاده‌ای و ریلی هستند.

 

وی با بیان اینکه کالاهای ترانزیتی عمدتاً به سمت آب‌های خلیج فارس حرکت می‌کنند، گفت اگر زنگزور اتفاق بیفتد، خللی در حمل و نقل دریایی ما ایجاد نخواهد کرد. اما تهدید زنگزور این است که ما ترانزیت شرق به غرب را از دست می‌دهیم.

 

دبیرکل انجمن کشتیرانی ایران در ادامه با بیان اینکه در سواحل جنوبی کشور بنادر متعددی داریم، اظهار داشت: این گستردگی توانمندی ما در جنوب کشور در ورود و خروج کشتی‌ها، تخلیه و بارگیری کالاها افزایش می‌دهد.

 

استمرار فعالیت‌های دریایی در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه

 

وی ادامه داد: آنچه در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه به وضوح شاهد بودیم، این بود که هیچ یک از بنادر ما تعطیل نشد و شاهد استمرار فعالیت‌های دریایی بودیم؛ به عبارتی پشتیبانی ۲۴ ساعته واقعی در ورود و خروج کشتی‌ها تخلیه و ترخیص کالاها اتفاق افتاد و حتی ترخیص ۳۰ روزه به ۱۰ روزه تبدیل شد.

 

به گزارش ایرنا، پنجمین نمایش ملی و نمایشگاه جانبی توسعه دریا محور، حکمرانی و سرمایه‌گذاری، بزرگترین گردهمایی سالانه مدیران، کارشناسان، سرمایه‌گذاران و فعالان صنایع دریایی و بندری کشور در بخش خصوصی است. این رویداد بستری برای تبادل دانش معرفی فناوری‌ها و ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های حمل و نقل دریایی، بنادر، لجستیک و توسعه منطقه ساحلی فراهم می‌آورد.

 

چشم انداز دریا محور، رقابت‌های منطقه‌ای، امنیت دریایی، تاب آوری اقتصادی، زنجیره تامین جهانی- رویکردهای نو، سرمایه‌گذاری انسانی توانمند، نظام‌های تامین مالی و سرمایه‌گذاری و زنجیره ارزش اقتصاد آبی، محورهای کلیدی این رویداد هستند.

برچسب ها:

خبر حرفه ایدبیرکل انجمن کشتیرانیمسعود پل‌مه
تبلیغ first home ads
تبلیغ second home ads
تبلیغ third home ads

اخبار پیشنهادی

تامین 9 درصد اشتغال کشور در تعاونی ها
«مکانیسم ماشه» خللی در روند صادرات و واردات کشورمان به وجود نخواهد آورد
مجمع عمومی عادی فوق‌العاده بیمه آرمان 27 شهریور 1404 برگزار می‌شود
چراغ سبز دولت به واردات اتوبوس؛ رونق ناوگان حمل و نقل عمومی در...
واکنش شمس‌آذر به مبلغ گم‌شده رضایتنامه انتقال فخریان به پرسپولیس
کنسرت خیابانی همایون شجریان در میدان آزادی
فراخوانی برای شناسایی ایده‌های ارزش افزای معدن و صنایع معدنی
هشتمین نمایشگاه بین‌المللی سفر و طبیعت‌گردی برگزار خواهد شد

ویدئو

آغاز آبرسانی به شهر سیب از سد ماشکید علیا در سیستان و بلوچستان

جلوه هایی از تلاش شبانه روزی برای انتقال آب سد طالقان به هشتگرد ، کرج و سپس تهران

اقامه نماز ظهر در صحن غدیر حرم مطهر رضوی در سالروز شهادت امام رضا علیه السلام

پیاده روی زایران از نیشابور تا حرم مطهر رضوی

مهران، مرز عاشقان از فراز آسمان

پویش های سازمان راهداری برای ارتقای ایمنی مسافران اربعین

صعود چهارمین نماینده ادوار مجلس به قله دماوند

گزارش تصویری

اینفوگرافی و توضیحات وزیر نیرو در صحن علنی مجلس درباره ناترازی برق

گزارش تصویری از وضعیت مخزن رو به خشکی سد لتیان

حال و هوای مشهد مقدس در روزهای پایانی ماه صفر

گزارش تصویری پیاده‌روی زائران از نیشابور تا حرم مطهر رضوی

اینفوگرافی: خبر خوش وزیر اقتصاد درباره FATF

وضعیت نامساعد ذخیره آبی سد امیرکبیر (کرج)

اینفوگرافی: توصیه های کاربردی برای پیاده روی اربعین

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر حرفه‌ای
 

پایگاه خبری “خبرحرفه ای” رسانه ای مستقل ، اصیل و بهره مند از تجربه خبرنگاران حرفه ای و فعال و تلاشگر در فضای کنونی رسانه ای کشور است که با رعایت اصول صحت ، دقت و سرعت برای آگاهی بخشی به مخاطبان با رویکردهای اقتصادی و فرهنگی تلاش می کند.

لینک‌های پرکاربرد

  • بورس تهران
  • نرخ ارز بانک مرکزی
  • نرخ طلا و ارز بازار آزاد
  • اتحادیه طلا و جواهر تهران

دسترسی سریع

  • درباره ما
  • ارتباط با ما

شبکه‌های اجتماعی

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری خبر حرفه‌ای است. بازنشر مطالب صرفا با ذکر منبع مجاز است.